رد طبقه بندی معمول سلولهای ایمنی

18 فوریه 2014- یک گروه بین المللی از دانشمندان تحت نظارت دانشگاه Bonn  طبقه بندی مرسوم در مورد سلولهای سیستم ایمنی را رد کردند : تا امروز ، ایمونولوژیست ها عملکرد ماکروفاژها را به عنوان سلولهای روبنده "Scavenger Cells"  بر دو نوع مختلف طبقه بندی کرده بودند .

در یک تحقیق گسترده محققین کشف کردند که این سلولهای ایمنی بصورت گوناگونی ظاهر می شوند . این یافته ها همچنین به ابداع روش های درمانی کاملاٌ جدیدی برای بسیاری از بیماریهای شایع کمک خواهد کرد. این نتایج در مجله ی مشهورImmunity  منتشر گردید .

در بدن، ماکروفاژها به گشت زنی پرداخته و مانند سلولهای لاشخور یا روبنده مهاجمین را از بین می برند.بر اساس عقیده ی پذیرفته شده در ایمنولوژی این سلولها به دو گروه تقسیم می شوند:گروه اول به عنوان ماکروفاژهای کلاسیک که در فرآیندهای التهابی نقش دارند و گروه دوم که ماکروفاژهای آلترنتیو یا جایگزین نام دارند در سرکوب التهاب نقش ایفا می کنند. محققین دانشگاهBonn  با همکاری محققین بیمارستان دانشگاه Bonn  و همکارانشان در Worcester  آمریکا وEdinburgh  اسکاتلند این طبقه بندی پذیرفته شده را رد کردند.

ماکروفاژها اطلاعات پیچیده را مانند یک کامپیوتر فرآوری می کنند.

به گفته ی پرفسور Schultze  بسیاری از ماکروفاژها در این دو طبقه بندی قرار نمی گیرند.بر اساس نتایج بدست آمده ماکروفاژها به محرک های مختلفی واکنش نشان می دهند برای مثال می توان به پیام آورانی اشاره کرد که توسط ماکروفاژها به روش بسیار پیچیده ای مانند یک کامپیوتر فرآوری می شوند. بنابراین نمی توان ماکروفاژها را به دو گروه بوجود آورنده ی التهاب و عوامل ضد التهابی تقسیم بندی نمود. دانشمندان حداقل 9 نوع مختلف از ماکروفاژها را یافته اند که از سلاح های خود بطور بهینه ای برای مقابله با مهاجمین بروش های گوناگون استفاده می کنند .

محققین انستیتوی LIMES  از دانشگاه Bonn  از نمونه های خونی تهیه شده از افراد مختلف بمنظور بدست آوردن انواع مختلف ماکروفاژها از سلولهای پیش ساز آنها در نمونه ها با استفاده از فاکتورهای رشد گوناگون استفاده کردند. درحالیکه این سلولهای روبنده به بلوغ می رسیدند ژنهای خاصی در DNA  آنها فعال می شدند .

محققین مشخص نمودند که کدامیک از ژنها ، RNAهایی را تولید می کنند که در سلول به عنوان پیام آور ژنتیکی عمل می کنند. پرفسور Schultze  می گوید:با آنالیزهای پیچیده ی بیوانفورماتیک توانستیم اثر انگشت هر یک از ماکروفاژها را بدست آوریم به این ترتیب مشخص گردید کدامیک از ژنها در این سلولها مستقیماٌ فعال هستند. با استفاده از این اثر انگشت ژنتیکی دانشمندان توانستند تشخیص دهند چه ترکیبی از محرکها موجب تولید ماکروفاژها در یک مسیر خاص می شود .

طلوع گزینه های درمانی جدید

بعد از بدست آوردن مجموعه ی اطلاعات بیوانفورماتیک محققین آزمایش acid  را انجام دادند : ماکروفاژهای بدست آمده از ریه ی افراد سیگاری را با سلولهای مشابه از ریه ی افراد سالم مقایسه کردند. آنها مشاهده نمودند ماکروفاژهای ریه ی افراد سیگاری جزو هیچ یک از دو طبقه بندی ماکروفاژهای التهاب زا و ضد التهابی قرار نمی گیرند. با این نتیجه دانشمندان متقاعد شدند که باید طبقه بندی ساده ی کلاسیک درباره ی ماکروفاژها را تغییر داد و باید آنها را با توجه به ارتباط آنها با بیماریها بررسی کرد. این نتایج دانشمندان را از طبقه بندی متعارف دور کرد و بطور کلی مفهوم جدیدی را در رابطه با این سلولها گشود.

نوع ماکروفاژها بیشتر بستگی به چگونگی فعال شدن آنها دارد بنابراین واکنش های ایمنی کلاسیک می تواند از اثر انگشت ژنتیکی ماکروفاژها قابل تشخیص گردد. این نتایج امیدهایی را برای گزینه های درمانی جدید برای بیماریهایی که ماکروفاژها در آن نقش عمده ای دارند از جمله بیماریهایی نظیر آترواسکلروز ، چاقی ، دیابت ، آسم ، بیماری آلزایمر و سرطان ایجاد کرد .

منبع : www.medicalnewstoday.com/releases/272695.php

سرپرست مترجمین : فرخی نیا